måndag 19 oktober 2015

Förlossningen

Hade tänkt publicera detta för lääänge sen men gör det nu istället....

Vi hade ett planerat kejsarsnitt som skulle ske i mitten av augusti 2014. Dagen innan skulle jag ringa och fråga vilken tid jag skulle komma till avdelningen. Eftersom jag hade haft mycket sammandragningar kvällen innan hade vi den första tiden på morgonen.

På morgonen åkte vi dit mycket nervösa. Vi träffade vår trevliga barnmorska och kirurgen som berättade hur allt skulle ske. Vi bytte om till sjukhuskläder och åkte iväg till operationssalen. Mannen fick vara med hela tiden.

De började med att sätta ryggmärgsbedövningen (aj, ingen trevlig upplevelse, kände nålen tryckas in...). Mitt blodtryck var extremt lågt och kände mig yr för det mesta. Nå, de började klippa upp mig. Hörde riktigt hur de knakade när de klippte upp mig, Hade mycket ärrbildning från de två andra snitten. När de skulle börja ta ut babyn lyckades det inte riktigt. Ärrbildningarna gjorde så att operationsöppningen var stel. Båda kirurgerna fick verkligen trycka och klämma på mig så att de skulle få ut babyn. Ena kirurgen måste sätta hela sin vikt på mig när hon försökte trycka ut babyn från dens rumpa. Den andra försökte töja på öppningen. Den upplevelsen var ganska otrevlig. Nå, babyn kom ut och jag fick en liten chock :) Babyn hade valkar på låren och såg stor ut. Fick senare veta att hon vägde nästan 4kg.

Babyn rullades ut med pappan och jag blev kvar på bordet. Nu skulle de fixa livmodern och sy fast mig. Livmoderna ville inte dra ihop sig. Kirurgerna fick massera den och sen märkte de även att livmodern hade ett sår som inte ville sluta blöda. Allt det här tog flera timmar. Mannen var verkligen nervös och babyn hade värre sugreflex. Tillslut blev jag "lagad" och fick vår underbara flicka på bröstet. Allt slutade väl som tur :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar