söndag 6 oktober 2013

Billingsmetoden

Har ni hört talas om billingsmetoden? Har läst många bloggar om livmoderhalsslemmet att då när det blir en bro mellan fingrarna så har man ovulation på gång. Tänkte ta upp lite mera om ämnet eftersom det tycks intressera många. :)

Metoden handlar om att man håller koll på sitt slidsekret och via den så vet när man har den mest fertilaste perioden i menscykeln. Det lönar sig att föra dagbok under några månader för att lära känna sin egen kropp. Sekret från livmoderhalsen kan komma under hela cykeln men dess konsistens varierar. Man kan även ha torra perioder.

Bilden här nedan visar slidsekret. För bästa fruktbarhet är kvinnans sekret då klar och elastisk, ska vara som äggvitans slem. Sådant slem kan upptäckas 4-7 dagar innan ägglossning och sista dagen av slemmet så sker ägglossningen. Sedan borde man ha a lot of sex... Ägget har störst chans att bli befruktat om man har samlag från ungefär tre dagar före den dag som man har ägglossning, till en eller två dagar efter den dagen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Billingsmetoden

Här hittar ni en studie om billingsmetoden (värt att läsa):
http://www.familjeplanering.se/a/studie.pdf

Här hittar ni lite information om billingsmetoden:
http://www.9manader.nu/gravid/planera/preventivmedel/naturlig/billingsmetoden

Här hittar ni information om ovulation, menscykeln och mycket mera:
http://www.go28days.com/

Lönar sig verkligen att gå hit. Här finns mera bilder på slidsekret och mycket annat:
http://www.fertilityet.org.uk/pdfs/Charting-to-Achieve-Pregnancy.pdf

Följer ni med slidsekretet? Vad har ni för erfarenheter av det?

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har varit pillerfri sedan i augusti förra året och vi försöker bli föräldrar. Jag började med ägglossningstest i september för att ha lite bättre koll på min cykel och använde det fram till januari i år. Men så läste jag lite på nätet om att de där testen kan visa fel, de ger utslag för sent, när ägglossningen redan varit. Så nu försöker jag prova lite enligt Billingsmetoden. Det märkte jag också när jag kollade flytningarna så kom de trådiga fertila flytningarna tidigare än när testerna gav utslag. Därför blev jag lite tveksam till om de faktiskt visar rätt. Har du någon erfarenhet av liknande? Har försökt forska på nätet men svårt att hitta något. Det gäller kanske framförallt om man är lite äldre (vet inte om 30 anses äldre, men det verkar som att chanserna för graviditet minskar ganska drastiskt redan i den ålderna). Försöker vara positiv, men när man försökt 6 månader och inget hänt så är det lätt att de där negativa tankarna dyker upp. Kommer iaf fortsätta med Billingsmetoden nu och så får vi se.

    Hälsning
    Mamsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din kommentar :) Att få barn är inte alltid så lätt. Pricka in ovulationen och sen ännu ha sex på rätt dag kan vara en tuff utmaning. Själv har jag bara använt ovulationstester men märkte även det sega slemmet. Sega slemmet börjar ca 4-7 dagar innan ovulationen. Jag har inte hört att ovu stickorna skulle visa fel. Men enligt alla artiklar och undersökningar ska åtminstone billingsmetoden vara den bästa och säkraste metoden att hitta sin ovulation. Jag önskar er all lycka och håller tummarna för en graviditet! :)

      Radera