onsdag 23 oktober 2013

Vad jag gör:

Ska berätta vad jag gör för att boosta min fertilitet. Skrev en lång lista tidigare om att förbättra sin fertilitet men svarade aldrig själv på det. Kopierade texten hit nedan och skriver med röd färg vad jag gör:

1. Ät folsyra (Sverige har tydligen 500mcg medan Finland har 400mcg som rekommendationer)
Jag: Både jag och mannen äter folsyra 1200 mcg per dag
 
2. Ät grönt (mycket frukter och grönsaker, minskar risken för missfall)
Jag: På senaste tiden har jag inte alls ätit frukter eller grönsaker, borde skärppa mig!

3. D-vitamin tillskott (forskning visar att 100mcg per dag för gravida är bra för då minskar det på graviditets- och förlossningkomplikationer, rekommendationen är dock betydligt mycket lägre)
Jag: Vi båda äter 100 mcg D-vitamin per dag


4. Ät långsamma kolhydrater (snabba kolhydrater, som vitt mjöl och socker höjer insulinnivåerna, vilket kan påverka äggstockarnas funktion och orsaka infertilitet)
Jag: Äter inte snabba kolhydrater så som vitt mjöl eller pasta men äter nog en massa godis

5. Ät rätt fetter (enligt amerikanska studier riskerar även små mängder transfetter att stoppa ägglossningen, enkelomättade fetter, som exempelvis olivolja, ökar däremot fertiliteten)
Jag: Äter bara olivolja

6. Ät järnrik mat men ej kött
Jag: Älskar tyvärr kött men äter nog spenat ibland

7. Sluta röka (hämmar ägglossningen men försämrar också produktionen av hormonet progestoron som behövs för att ägget ska fästa på livmoderväggen)
Jag: Röker ej

8. Drick ej alkohol (kan påverka ägglossningen negativt och öka risken för infertilitet)
Jag: Dricker något glas då och då men i stort sett ganska lite

9. Dra ner på kaffet (ett stort intag av koffein ökar risken för missfall, särskilt i början av graviditeten, drick högst 3 koppar kaffe eller 4–5 koppar te per dag)
Jag: Dricker inte kaffe, te ibland (högst en kopp per dag) men dricker nog cola (ibland upp till 2 l per dag men inte varje dag ändå)
 
10. Undvik lågfettsprodukter (mejeriprodukter med låg fetthalt löper större risk att få problem med ägglossningen)
Jag: Äter inte så mycket av dessa produkter

11. Ät mera jod (jodbrist kan göra det svårare att bli gravid men också öka riskerna att få missfall)
Jag: Ingen aning om hur mycket jag äter detta...

12. Motionera lagom (en halvtimme om dagen)
Jag: Kanske inte varje dag men varannan dag. Usch, borde motionera mera!

13. Skippa droger
Jag: Har aldrig provat

14.Mannen ska undvika varma bad (allt värme är dåligt för spermierna)
Mannen: Tur att vi inte har ett badkar :)

15. Go doggy style och ha det ofta (missionären eller bakifrån, när kvinnan står på alla fyra. Det hjälper mannen att tränga in djupt så att sperman hamnar nära livmoderhalsens mynning)
Vi: Jaha.. vi måste väl byta ställning i fortsättningsvis.. :)

16. Ät ej Ibufrofen (hämmar ägglossningen)
Jag: Äter bara detta då när jag har hemska menssmärtor annars tar jag vid behov Paracetamol

17. Stressa inte (stresshormoner påverkar fertiliteten negativ)
Jag: Ingen stress här...

18. Normal BMI (var ej under- eller överviktig)
Jag: Är 'normal'

19. Ha koll på ägglossningen
Jag: Alltid

20. Skaffa barn när du är ung (fertiliteten minskar drastiskt vid 35 års åldern)
Jag: Tyvärr så är vi lite sent ute, om några år blir jag 35. Om man bara skulle få dem i ung ålder så skulle det inte vara några problem alls...

Vad gör ni andra? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar