tisdag 22 oktober 2013

Överaktivt immunförsvar

Kan vara en orsak till upprepade missfall (tre eller flera missfall) och barnlöshet!! Ett överaktivt immunförsvar kan börja attackera organismer som den ser som främmande. Det kan vara t.ex. spermier, ett befruktat ägg eller embryo.

Det överaktiva immunförsvaret kan även börja attackera den egna vävnaden, då kan den ge olika autoimmuna sjukdomar (t.ex. psoriasis, SLE eller hypothyreos). Det finns över 80 kända autoimmuna sjukdomar.

Kvinnor har ett starkare immunförsvar än vad männen har och därför drabbas oftast kvinnor mera av autoimmuna sjukdomar och blir förklarade som ofrivilligt barnlösa. Läste någonstans att 20 % av de som har fått "diagnosen" ofrivillig barnlöshet har ett överaktivt immunförsvar och det kan då vara en orsak till deras barnlöshet. Men hos oss har detta inte forskats i ordentligt. Om man åker till Grekland är detta vanligt. Där finns till och med en klinik där man vårdar infertila kvinnor som kanske har ett överaktivt immunförsvar. Kliniken hittar du här!

Jag tror att jag har ett överaktivt immunförsvar. Jag är aldrig sjuk och jag har en autoimmun sjukdom. Vi har i släkten även autoimmuna sjukdomar. Nu när lill flickan var sjuk och hade världens förkylning så blev jag inte sjuk. Hon nös och hostade rakt på mig och fick hennes dreggel till och med rakt i min mun. Blev inte sjuk ändå (kanske lite ont i halsen men inget mer och det gick över på några dagar). Resten av familjen blev förkylda.

Även kan mina missfall och svårigheter att få ett barn antyda till ett överaktivt immunförsvar. Det överaktiva immunförsvaret stöter bort främmande "föremål" från kroppen.

Det som jag ska göra för att dämpa ner immunförsvaret:

  • inte äta något som förstärker immunförsvaret 
  • äta Prednisolon (kortison) med baby Aspirin (acetylsalicylsyra)
  • hålla autoimmuna sjukdomen i sin ram

Vi har slutat att äta Maca-pulver för det kan höja på immunförsvaret men samtidigt gör det en mera fertil. Svårt... Men vill nu inte äta något som förstärker ens immunförsvar.

Jag har som tur överlopp av Prednisolon tabletter hemma som jag tänker börja ta några dagar innan ovulationen. Börjar då även med baby Aspirin (50 mg). Det ända som jag funderar på är att hur hög dos Prednisolon jag ska ta. Dosen sägs vara mellan 15-25 mg/dag om man har haft misslyckade IVF försök eller upprepade missfall. Men läste även att någon har bara tagit 5 mg Prednisolon för ett överaktivt immunförsvar. Nu tänker säkert många att "gå till läkaren!". Många om inte alla läkare här är inte insatta i infertilitet med ett överaktivt immunförsvar. Som tur så är man inte helt ovetande om detta på grund av ens yrke men allt kan man ändå inte veta (är ingen läkare). Skulle sluta med Prednisolon när mensen kommer eller om jag skulle bli gravid då genast och Aspirinet äter jag ända upp till graviditetsvecka 36 (så som jag gjorde med lill flickan).

Så nu undrar jag att Har någon kunskap om detta? Har någon ätit Prednisolon för sitt överaktiva immunförsvar? Dosen?

I familjeliv hittar ni mycket information om kliniken Life i Athen och behandlingar samt annat som är värt att läsa. I google kan man skriva "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" så kommer sidan upp genast. Annars hittar ni den här också: http://www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

Skulle väldigt gärna höra om andras fall i detta ämne. Andra som har tänkt på att de har ett överaktivt immunförsvar?

Receptbelagd medicin i Finland
 http://www.mylan.nl/home/assortiment/product-detail?id=312

Utan recept i Finland
http://www.apteekkituotteet.fi/Asa-Ratiopharm-50mg

 

Varning!
Man skall vara försiktig med all sorts medicin. Läsa noggrant genom allt innan man börjar att ta något. Veta sin sak innan man börjar experimentera något. Prednisolon skall man trappa upp och trappa ner med 5 mg på 3 dagar. Alltså man börjar med 5 mg som man äter i 3 dagar sedan höjer man dosen med 5 mg (tillsammans 10 mg) och äter det igen i 3 dagar. Samma sak när man skall minska på dosen. Alltid fråga läkaren när man äter mediciner under graviditeten.(Måste bara skriva det här hit så att jag inte får någon anklagan på mig...)

1 kommentar:

  1. Gammalt inlägg som kom upp på google. Fick du ngt svar på din fråga? sitter med samma frågeställning nu, min läkare i sverige är inte insatt men tycker det kan vara värt att testa efter 7 missfall.

    SvaraRadera