torsdag 14 november 2013

Har så ont...

Mensvärk, så härligt... Idag vaknade jag av att ha väldigt ont i magen. Kunde knappt gå till toaletten. Det samlas väldigt mycket luft i magen under mensens tid. Magen är även ganska upp och ner. Ena stunden har jag diarre och den andra stunden trög mage. Att även röra magen lätt gör ont. Idag blev jag påmind om hur det kändes efter att lill flickan var född. Hon föddes med ett planerat kejsarsnitt. Dagen efter snittet hade jag så ont i magen av all luft som inte kom ut att jag trodde att jag skulle dö. Fick värre tarmstopp. Hade så mycket luft i magen som bara inte kom ut. Fick höra att det är normalt efter ett kejsarsnitt. Fick till och med luft i ena axeln. Låter konstigt men så var det. Barnmorskan sa då att det ibland kan stiga luft upp till axeln. Tarmarna trycks under operationen åt alla håll. Så idag fick jag en flashback om hur det var då. Hur ont det gjorde. Nu har jag tagit ibuprofen och det hjälper. Skönt.

Har någon annan samma problem? Mensvärk?

Jag har alltid haft mensvärk, så länge jag kommer ihåg. Under tonårstiden hade jag så ont att jag nästan svimmade av smärta och nästan varje gång kräktes jag. Usch!

Den enda gången som menssmärtorna minskade var då efter att den äldre pojken föddes. Då med pojken hade jag haft sammandragningar i 20h men som tur slutade det i kejsarsnitt (förlossningen var en traumatisk upplevelse men det var inte därför det slutade i kejsarsnitt). Efter pojken hade jag typ i 5 år bara lite mensvärk, behövde knappt ta värkmedicin. Vad jag förstår hjälper en förlossning mot mensvärk. Men kommer aldrig att kunna föda nedre vägen. Om vi får till barn så blir det automatiskt kejsarsnitt pga att jag har 2 snitt bakom mig.

Jobbigt med mensvärk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar