lördag 23 november 2013

Spökstreck

Det talas mycket om spökstreck på grav test. Är man gravid eller inte? Om jag själv skulle få ett spökstreck på stickan skulle jag säkert skrika av glädje för jag skulle tro att jag var gravid. Vilken besvikelse det skulle vara om det inte skulle betyda graviditet. Skulle säkert gråta ihjäl mig.

Hcg börjar först att produceras ca 6-10 dagar efter att ägget har befruktats och har fäst sig vid livmoderväggen. Hcg fördubblas varannan eller var tredje dag i den första trimestern. Enligt många sidor som jag har läst rekommenderar de först att göra ett grav test en vecka efter att mensen borde ha kommit. Alltså om mensen är försenad med en vecka. Då får man ett tillförlitligt test. Men vem orkar på riktigt vänta så länge?

Vad är ett spökstreck för något?

"Ibland kan det hända att man kan se en väldigt svag grå/vit linje på samma plats som testlinjen ska synas när man är gravid. Detta beror på att den yta där testlinjen ska finnas innehåller biokemiska ämnen som ibland kan synas eftersom resten av testet fått en annan bakgrundfärg av den uppsugna urinen. Vid positivt testresultat ska testlinjen klart och tydligt visa en färgad nyans, ofta i samma färgnyans som kontrollinjen. Läs bruksanvisningen för det graviditetstest du använt."
(http://www.testlagret.se/graviditetstest/)

Vad jag tänker är att då är det lätt att känna igen ett positivt grav test eftersom 'spökstrecket' ska ha samma färgnyans som kontrollinjen. Borde vara lätt att känna igen men är det så på riktigt?

Om man är osäker på spökstrecket ska man testa på nytt efter 2 dagar. Dessa 2 dagars väntande måste vara ett lidande...

Alltså kan man börja testa 6-10 dagar efter ovulationen med känsliga grav tester. Åtminstone vill jag testa innan den förväntade mensen borde komma. Ifall testet är negativt kan jag mentalt börja förbereda mig på att jag inte är gravid.

Om man inte vill stressa med spökstreck är det lätt att testa med digitala grav tester som clearblue. Borde kanske köpa sådana för säkerhets skull. Men mina tester har visat sedan juli ett klart negativt streck. Ingen tvekan om den saken. Nu är vi inne på vårt femte försök. (Väntar på ovulationen....)

:)

2 kommentarer:

  1. Femte gången gillt!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen det!! :) Hoppas för dig också! Stor kram!

      Radera