onsdag 6 november 2013

Immunologi och infertilitet del 2

Det här med immunologi är väldigt intressant så vill ännu ta upp detta. Älskar att forska i saker och nu är immunologi topp 1. (Skrev om överaktivt immunförsvar tidigare)

Har ni läst fertilitetsguiden.com? Anser att den sidan är väldigt bra. Finns en massa information om allt. Hur man kan förbättre sin fertilitet och vad allt man kan göra. Där finns bra text om immunproblem. Lönar sig verkligen att läsa det om man misstänker att man har ett överaktivt immunförsvar.

20 % av de som har fått diagnosen 'oförklarig barnlöshet' har ett överaktivt immunförsvar. Ganska stor del tycker jag.

Den här listan hittade jag i fertilitetsguiden (min egen text är skrivet med rött)

Vanliga åkommor vid immunproblem!
•    3 eller fler misslyckade IVfer före 35 års ålder
•    Endometrios
•    Influensaliknande symtom efter ägglossning
•    Ont i leder (Check! Det har jag faktist ibland!)
•    Autoimmuna sjukdomar (Check! Åtminstone en har jag, i släkten finns det några till)
•    Hjärtinfarkt, stroke eller Alzheimers i familjen (Check! Alzheimer har morfar)
•    Glutenintolerans, allergier, astma, exsem, psoriasis (Check! Allergi)
•    Sällan vanliga sjukdomar som förkylningar, influensa & vinterkräksjuka (Check! Är sällan sjuk)
•    Diskbråck och ryggåkommor

"Det vanligaste tecknet är just missfall & infertilitet. Det kan även vara allergi, sköldkörtelproblem, gluten, intolerans ont i leder, eksem, astma eller magproblem. Det kan också vara ryggproblem som diskbråck. Ett vanligt tecken är att man sällan eller aldrig får vanliga sjukdomar som förkylningar & vinterkräksjuka. Men hos väldigt många som diagnosticeras så har man inga yttre åkommor alls. Man vet alltså inte förrän man genomgått labtester som visar på hög ”killing power”, dvs att kroppen stöter bort det främmande embryot. Att man tidigare fått barn är tyvärr ingen garanti för att man inte har immunproblem, tvärtom så är sekundär infertilitet ett av de vanligaste tecknen på immunproblem, kroppen accepterade det en gång men lärde sig sedan att inte göra det igen." (Kopierade texten rakt från fertilitetsguiden)

Blev chockad eftersom sekundär infertilitet är ett av de vanligaste tecknen på immunproblem! What! Varför talas det inte om detta? Varför tar inte läkarna upp detta? Fattas det forskningar om överaktivt immunförsvar och infertilitet? 

 Här är en bra sida som det lönar sig att gå in och läsa: fertilityfriends.co.uk

På fertilityfriends sidan hittade jag mera information om Prednisolon som jag har ätit nu under denna månad. Där stod det att man ska börja äta Prednisolon redan på dag 5-7 och trappa upp det till 25 mg. Jag började först på dag 10 och trappade upp det bara till 15 mg. Jag tål medicinen bra och inga biverkningar har jag fått. Meningen är att Prednisolon ska inverka så att immunsystemet kan dämpas ner innan ägglossningen sker.

Tyvärr, tror jag att jag inte är gravid denna månad. Jag har inga symptom förutom lite mensvärk. Mensvärk är ju aldrig ett bra tecken. Är på dag 23 men är nog bombsäker på att mensen kommer att komma om en vecka. Buhuuu! Allt vad man gör för att bli mera fertil. Är man helt galen?!

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant ämne, skall själv sätta in mig i det lite mera! Tack för informationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, är "fast" i det här ämnet. :) Roligt om någon annan också tycker att det är intressant än bara jag. Skulle kunna tala om detta ämne hur länge som helst... Kram.

      Radera